Tammikuun puolessa välissä joukkoomme liittyi Harri Aaltonen, Turun yliopistosta vastavalmistunut filosofian maisteri. ”Erikoisosaamiseni painottuu liikenne- ja kaupunkitutkimukseen sekä strategisen tason liikennesuunnitteluun”, Harri kertoo.

Lineassa Harri aloittaa liikennesuunnittelijana moninaisissa liikenteen ja liikkumisen kehittämisprojekteissa. Aiemmin hän on toiminut suunnittelijaharjoittelijana Pohjois-Savon maakuntaliitolla sekä ollut mukana Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus -projektissa.

Harria kiinnostaa liikennealassa erityisesti liikkumisen helppouden parantaminen suhteutettuna sen kestävyyteen. ”Liikkuminen on tällä hetkellä murroksessa, jonka seurauksena täytyy enenevissä määrin tasapainoilla eri asioiden vaikutussuhteiden välillä. Näiden yhteensovittaminen on mielenkiintoinen haaste”, Harri mainitsee.

Vapaa-ajalla Harrin voi löytää niin Tepsin peleistä, kuin kirjallisuuden ja videopelienkin parista. Tietysti aina ystävien seurassa.

Tervetuloa Harri!

Mikko Seila on nimitetty Linea Konsultit Oy:n toimitusjohtajaksi 1.1.2019 alkaen.

Mikko aloitti asiantuntijan työt Lineassa vuonna 2003. Mikon erikoisalaa ovat muun muassa valtionhallintoa ja kuntia palvelevat selvitykset liikennepolitiikan ja alue- ja yhdyskuntarakenteen saralla, liikennehankkeiden vaikutusselvitykset ja -arvioinnit sekä väylänpidon ohjelmointia tukevat työt. Vuosien varrella Mikko on ehtinyt tutustua perinpohjaisesti Linean liiketoimintaan ja asiakkaisiin, mikä antaa vakaan pohjan toimitusjohtajuudelle.

”Otan uudet tehtävät vastaan innolla. Olemme kehittäneet Linean toimintaa jatkuvasti, ja tästä on hyvä jatkaa yhdessä erinomaisen asiantuntijakaartimme kanssa”, Mikko sanoo.

Lokakuussa 2013 valmistui uusi moottoritieosuus valtatielle 51 Kirkkonummen ja Kivenlahden välille. Moottoritieksi rakentamisen vaikutuksia on selvitetty Lineassa Uudenmaan ja Pirkanmaan ELY-keskusten pyynnöstä sekä ennen että jälkeen rakentamisen. Ennen-vaiheen selvitys tehtiin vuonna 2010 ja jälkeen-selvitys toteutettiin loppuvuodesta 2018, kun tieosuuden valmistumisesta oli kulunut viisi vuotta.

Ennen-vaiheessa toteutettu tiedonkeruu toimi lähtöaineistona ja runkona moottoritiehankkeen valmistumisen jälkeiselle vaikutusarvioinnille, jossa selvitettiin moottoritieksi rakentamisen liikenteellisiä vaikutuksia sekä vaikutuksia aluekehitykseen.

Nyt valmistuneessa selvityksessä kävi ilmi, että moottoritieosuuden valmistumisen myötä liikenteen sujuvuus ja turvallisuus ovat parantuneet selvästi. Nopeutunut ja sujuvoitunut liikenneyhteys on myös helpottanut työssäkäyntiä kantatien varren kunnista pääkaupunkiseudulle ja päinvastoin.

Väestönkasvu on kantatien lähialueella ollut hieman vertailualueita suurempaa, kun taas asuntojen hintoihin uudella liikenneyhteydellä ei ole ollut vaikutusta. Kantatien varren kuntien yritystoimipaikkojen määrän kasvu on ollut selvästi suurempaa kuin vertailualueilla. Moottoritiehankkeella on merkittäviä strategisia vaikutuksia, jotka näkyvät erityisesti pitkällä aikavälillä maankäyttöpolitiikassa ja aluerakenteessa. Kantatien 51 varrella sijaitsevat kunnat liittyvät nyt mielikuvien tasolla kiinteämmin pääkaupunkiseutuun ja ovat aiempaa vetovoimaisempia asuin- ja yrityspaikkoja.

ELY-keskuksen raportteja-sarjassa julkaistu sähköinen raportti on ladattavissa tästä (linkki Doriaan) ja Ely-keskuksen julkaisemaan tiedotteeseen aiheesta pääset tästä.

 

Vaikutuskuva

 

Lisätietoja:
Mikko Seila
etunimi.sukunimi@linea.fi

Mäntsälän kunta haluaa parantaa julkisia liikennepalvelujaan erityisesti lisätäkseen omaa vetovoimaisuuttaan, mutta myös osallistuakseen ilmastonmuutoksen hillintään. Kotimaisen liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä yli 90 % syntyy nimenomaan tieliikenteessä. Parantaakseen julkisia liikennepalvelujaan Mäntsälä kutsui Linean tarkastelemaan kunnan liikennepalveluiden nykyistä tarjontaa ja kehityssuuntia.

Lokakuussa 2018 valmistuneen liikennepalveluselvityksen toteutti Mäntsälän kunnalle Linean joukkoliikenneasiantuntija, projektipäällikkö Atte Mantila. ”Työssä tunnistettiin kunnan asukkaiden ja siellä työssäkäyvien ihmisten liikkumistarpeita ja tehtiin niitä palvelevia kehittämisehdotuksia”, Mantila kertoo. Tätä varten Linea järjesti Mäntsälässä työpajan ja kaksi kommentointitilaisuutta, joihin osallistui edustajia muun muassa kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista, kasvatus- ja sivistyspalveluista, teknisistä palveluista sekä tytäryhtiöistä. ”Tavoitteenamme oli varmistaa lopputulokseksi selvitys, josta on kunnalle mahdollisimman paljon hyötyä”, Mantila sanoo.

Nykytilanteessa jopa 75 % kunnan henkilökuljetuksiin käyttämistä varoista kuluu lakisääteisiin opetus- ja sosiaalitoimen suljettuihin kuljetuksiin. Selvityksessä ehdotetaan resurssien lisäämistä kaikille avoimeen tarjontaan, joka palvelisi entistä useampaa mäntsäläläistä asukasta ja yritystä. ”Päätöksentekijät voivat tulevilla ratkaisuillaan vaikuttaa nimenomaan tulevaisuuden liikennejärjestelmään ja -palveluihin sekä kunnan houkuttelevuuteen ja arjen helpottamiseen Mäntsälässä. Uudet palvelut tarvitsevat riittävästi toiminta-aikaa, jotta niiden todelliset hyödyt ja vetovoimavaikutukset ehtivät tulla esille”, Mantila muistuttaa.

Raportin lisäksi Linea toteutti selvityksestä kunnalle erillisen yhteenveto-esitteen ja esittelymateriaalin. Raportti on luettavissa kunnan nettisivuilla.

Lisätietoja liikennepalveluselvityksestä ja Linean joukkoliikennepalveluista antaa projektipäällikkö Atte Mantila, etunimi.sukunimi@linea.fi.