Huhtikuun lopulla teimme opintomatkan Belgiaan, jossa kohteeksi valikoitui maan pohjoisosassa sijaitseva Gent. Tutustuimme Gentin kaupunkiin kävelykierroksella, jonka aikana paikallinen opas tarinoi meille kaupungin historiasta, sen asukkaista, asumisesta, liikenteestä ja hieman taiteestakin.

Kaupungin historiallisessa keskustassa saimme tunnelmoida keskiaikaisilla kujilla sekä ällistellä mahtavaa kivikirkkoa ja muita vanhoja rakennuksia. Gentin kulta-aika sijoittuu 1000-luvun alkupuolelle, jolloin Gent oli Euroopan toiseksi suurin kaupunki, jopa Lontootakin suurempi. Nykyään Gent on runsaan 260 000 asukkaan kaupunki, jossa sijaitsee myös monitieteinen yliopisto. Gent kuuluu hollanninkieliseen Flanderiin alueeseen.

Belgialaiset tuntuvat olevan helposti lähestyttäviä, huumorintajuisia ja myös uteliaita: Useampaan otteeseen meiltä kyseltiin, mistä olemme kotoisin ja millaisella reissulla. Belgialaiset oluet, suklaat, vohvelit ja uppopaistetut perunat, joita muualla maailmassa kutsutaan ranskalaisiksi perunoiksi, tulivat tutuiksi monissa mukavissa kuppiloissa ja kahviloissa.

Liikenneuudistus elävöitti Gentin keskustaa

Muutamia vuosia sitten Gentissä toteutettiin suuri liikenneuudistus, jolla haluttiin lisätä kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta, vähentää autoliikennettä kaupungin keskustassa ja samalla elävöittää ja suojella kaupungin historiallista keskustaa. Autoilun rajoittaminen oli toteutettu läpiajokielloilla ja muuttamalla katutilaa oleskelutilaksi. Kaupunki on jaettu autoliikenteen näkökulmasta lohkoihin. Kunkin lohkon sisällä saa ajaa autolla, mutta jos haluaa matkustaa autolla toiseen lohkoon, on ajettava keskustan kehäkatujen kautta. Lohkojen reunoille on järjestetty pysäköintitilaa ja vaihdot joukkoliikenteeseen. Sektorirajojen ylittämistä valvotaan automaattisella kameravalvonnalla ja väärin ajamisesta seuraa automaattisesti sakkoa.

Pyöräily on monessa belgialaisessa kaupungissa suosittua, eikä Gent tee tässä poikkeusta. Gentin toimet pyöräilyn lisäämiseksi olivat selvästi toimineet, koska kaupungissa näkyi paljon pyöräilijöitä ja oppaamme mukaan gentiläiset pyöräilevät läpi vuoden. Pääsimme itsekin kokeilemaan pyöräilyä belgialaisittain, kun teimme retken Gentin naapurikaupunkiin Bruggeen ja sen lähiympäristöön. Matka Gentistä Bruggeen taittui mukavasti junalla, ja Bruggesta käsin pyöräilimme muun muassa pieneen Dammen kylään. Pyöräily sujui leppoisasti hyvin merkittyjä pyöräväyliä, kanaalinvarsia ja maalaisteitä pitkin. Kilometrejä kertyi mukavat parikymmentä ja saimme reittimme varrella katsella niin tuulimyllyjä, nostosiltoja kuin kanavasta nostettua kymmenen kilon karppiakin.

Suomalaisia esimerkkejä keskustan rauhoittamisesta

Tampereen Hämeenkadun rauhoittaminen autoilta

Turun keskustavisio (ei toistaiseksi toteutettu)

Liikennepolitiikan ja strategisen suunnittelun konkari Seppo Lampinen aloitti työt Lineassa maaliskuun alussa. Seppo on työskennellyt pitkään liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun tehtävissä sekä konsulttina että aikaisemmin julkishallinnossa. Hän on ollut mukana tekemässä niin liikennepoliittisia linjauksia ja strategioita tukevia selvityksiä kuin laajoja liikennejärjestelmäsuunnitelmiakin.

Viimeisimmäksi Seppo on vastannut liikennealan ylemmän amk-tutkinnon opetuksesta Hämeen ammattikorkeakoulussa, jossa hän jatkaa kesään 2019 saakka. Seppo toimi pitkään konsulttina omassa yrityksessään YY-Optimassa, jonka toiminta on nyt loppunut.

Liikennealassa Seppoa kiinnostaa sen moniulotteisuus. ”Ilmastotavoitteet vaativat muutoksia, jotka kytkeytyvät laajempiin kysymyksiin. Sen vuoksi myös liikenteen suunnittelu vaatii nimenomaan yhteiskuntatieteiden ymmärrystä. Liikenne ei ole irrallinen ilmiö eikä pelkkää tekniikkaa, vaan vahvasti sidoksissa yhteiskuntaan.”

Vapaa-ajallaan Seppo viihtyy pyörän selässä ja kaunokirjallisuuden parissa. Rakkaus lasketteluun vie miehen Alppien rinteille pari kertaa vuodessa.

Tervetuloa, Seppo!

Tammikuun puolessa välissä joukkoomme liittyi Harri Aaltonen, Turun yliopistosta vastavalmistunut filosofian maisteri. ”Erikoisosaamiseni painottuu liikenne- ja kaupunkitutkimukseen sekä strategisen tason liikennesuunnitteluun”, Harri kertoo.

Lineassa Harri aloittaa liikennesuunnittelijana moninaisissa liikenteen ja liikkumisen kehittämisprojekteissa. Aiemmin hän on toiminut suunnittelijaharjoittelijana Pohjois-Savon maakuntaliitolla sekä ollut mukana Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus -projektissa.

Harria kiinnostaa liikennealassa erityisesti liikkumisen helppouden parantaminen suhteutettuna sen kestävyyteen. ”Liikkuminen on tällä hetkellä murroksessa, jonka seurauksena täytyy enenevissä määrin tasapainoilla eri asioiden vaikutussuhteiden välillä. Näiden yhteensovittaminen on mielenkiintoinen haaste”, Harri mainitsee.

Vapaa-ajalla Harrin voi löytää niin Tepsin peleistä, kuin kirjallisuuden ja videopelienkin parista. Tietysti aina ystävien seurassa.

Tervetuloa Harri!

Mikko Seila on nimitetty Linea Konsultit Oy:n toimitusjohtajaksi 1.1.2019 alkaen.

Mikko aloitti asiantuntijan työt Lineassa vuonna 2003. Mikon erikoisalaa ovat muun muassa valtionhallintoa ja kuntia palvelevat selvitykset liikennepolitiikan ja alue- ja yhdyskuntarakenteen saralla, liikennehankkeiden vaikutusselvitykset ja -arvioinnit sekä väylänpidon ohjelmointia tukevat työt. Vuosien varrella Mikko on ehtinyt tutustua perinpohjaisesti Linean liiketoimintaan ja asiakkaisiin, mikä antaa vakaan pohjan toimitusjohtajuudelle.

”Otan uudet tehtävät vastaan innolla. Olemme kehittäneet Linean toimintaa jatkuvasti, ja tästä on hyvä jatkaa yhdessä erinomaisen asiantuntijakaartimme kanssa”, Mikko sanoo.

Lokakuussa 2013 valmistui uusi moottoritieosuus valtatielle 51 Kirkkonummen ja Kivenlahden välille. Moottoritieksi rakentamisen vaikutuksia on selvitetty Lineassa Uudenmaan ja Pirkanmaan ELY-keskusten pyynnöstä sekä ennen että jälkeen rakentamisen. Ennen-vaiheen selvitys tehtiin vuonna 2010 ja jälkeen-selvitys toteutettiin loppuvuodesta 2018, kun tieosuuden valmistumisesta oli kulunut viisi vuotta.

Ennen-vaiheessa toteutettu tiedonkeruu toimi lähtöaineistona ja runkona moottoritiehankkeen valmistumisen jälkeiselle vaikutusarvioinnille, jossa selvitettiin moottoritieksi rakentamisen liikenteellisiä vaikutuksia sekä vaikutuksia aluekehitykseen.

Nyt valmistuneessa selvityksessä kävi ilmi, että moottoritieosuuden valmistumisen myötä liikenteen sujuvuus ja turvallisuus ovat parantuneet selvästi. Nopeutunut ja sujuvoitunut liikenneyhteys on myös helpottanut työssäkäyntiä kantatien varren kunnista pääkaupunkiseudulle ja päinvastoin.

Väestönkasvu on kantatien lähialueella ollut hieman vertailualueita suurempaa, kun taas asuntojen hintoihin uudella liikenneyhteydellä ei ole ollut vaikutusta. Kantatien varren kuntien yritystoimipaikkojen määrän kasvu on ollut selvästi suurempaa kuin vertailualueilla. Moottoritiehankkeella on merkittäviä strategisia vaikutuksia, jotka näkyvät erityisesti pitkällä aikavälillä maankäyttöpolitiikassa ja aluerakenteessa. Kantatien 51 varrella sijaitsevat kunnat liittyvät nyt mielikuvien tasolla kiinteämmin pääkaupunkiseutuun ja ovat aiempaa vetovoimaisempia asuin- ja yrityspaikkoja.

ELY-keskuksen raportteja-sarjassa julkaistu sähköinen raportti on ladattavissa tästä (linkki Doriaan) ja Ely-keskuksen julkaisemaan tiedotteeseen aiheesta pääset tästä.

 

Vaikutuskuva

 

Lisätietoja:
Mikko Seila
etunimi.sukunimi@linea.fi