Valtion perusväylänpitoon käyttämä rahoitus on laskenut selvästi kymmenen vuoden takaisesta tasosta. Niukkenevan rahoituksen takia huonokuntoista tieverkkoa onkin vuosi vuodelta yhä enemmän. Uudenmaan ELY-keskus haluaa muistuttaa asiasta ja sen seurauksista sekä informoida sidosryhmiä ja päättäjiä julkaisemalla korjausvelkaa omalla toimialueellaan käsittelevän esitteen.

Esitteen valmistelu tausaselvityksineen on tehty Linean ja ELY-keskuksen asiantuntijoiden yhteistyönä.

Uudenmaan ELY-keskuksen tiedote Tieverkon korjausvelka on tikittävä aikapommi on luettavissa Uudenmaan ELY-keskuksen sivuilla.

Esitteeseen pääset tutustumaan tästä.

”Tikittävä aikapommi” huomioitiin laajasti eri medioissa mm. Helsingin Sanomat ja Yle uutisoivat tieverkon korjausvelasta.

Loppuvuodesta 2014 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kilpailutti tutkimus- ja kehittämistoimintansa koordinaatiopalvelut.  Kilpailu sai Linean kannalta onnellisen päätöksen; Annu Korhonen jatkaa Trafin TK-koordinaattorina. Annu on hoitanut tehtävää jo aikaisemminkin, joten tehtävä on tuttu.

Koordinaatiokonsultin tehtäviin sisältyy monenmoista, niin Trafin koko TK-toiminnan *)  suunnitteluun, seurantaan ja kehittämiseen liittyviä tehtäviä kuin yksittäisten tutkimushankkeiden valmisteluun ja hankintaan liittyviä toimia. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä Trafin asiantuntijoiden kanssa, joten Annu reissaakin tiiviisti Ruoholahdenkadun ja Kumpulantien väliä.

Trafin TK-toiminnan kuvaus: http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tutkimus_ja_kehittaminen

*) Hallinnonalalla puhutaan tosin nykyään enemmänkin TEAS-toiminnasta, eli tutkimus-, ennakointi-, arviointi- ja selvitystoiminnasta.

Uudenmaan ELY-keskuksen tilaama raportti ”Valtatien 10/12 ja kantatien 54 roolit liikennejärjestelmässä – Palvelutasolähtöinen vertailu teiden toiminnallisesta asemasta” on valmistunut. Linea Konsulteilta työhön osallistui Reijo Helaakoski, Sakari Somerpalo ja Aleksi Krankka.

Raportissa määritettiin liikennekäytävän strategisten kehittämistavoitteiden pohjalta kulkumuodoittain ja tiejaksoittain tavoitteet eri palvelutasotekijöiden tasolle ottaen huomioon eri tiejaksoilla painottuvat matka- ja kuljetusvirrat sekä ympäröivä maankäyttö.

Selvityksen johtopäätösten perusteella tulisi kantatietä 54 kehittää ensisijaisena itä-länsisuuntaisen pitkämatkaisen liikenteen väylänä Forssan ja Lahden suuntien välillä. Tulosten pohjalta on tarpeen harkita myös teiden toiminnallisten luokitusten muutoksia. Tuloksista keskusteltiin 20.11.2014 Hämeenlinnan Raatihuoneella pidetyssä sidosryhmäseminaarissa.

Lue työn laajempi esittely täältä.

Suunnitelma on julkaistu Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisusarjassa.