Niin meillä Lineassa kuin monilla muillakin työpaikoilla siirryttiin maaliskuussa toimistolta kotikonttorille ja palaverit niin oman tiimin kuin asiakkaidenkin kanssa hoidettiin etäkokouksina. Lounasravintolat vaihtuivat kiireessä kokattuihin annoksiin kotikeittiössä, ja moni auttoi etäkoululaista tai keksi tekemistä päiväkodista kotiin jääneille oman työn ohella. Työt saatiin rullaamaan ja uusia projektejakin aloitettiin.

Poikkeuskevään jälkeen ajatus kesälomasta tuntuu erityisen hyvältä. Kun kodista tuli sekä työn että vapaa-ajan paikka, vaikka mökille tai naapurikaupunkiin reissaaminen tuntuu ihanan erikoiselta ja virkistävältä. Linean toimisto etäpisteineen sulkeutuu nyt toviksi, ja palaamme työn ääreen taas elokuun alussa.

Leppoisaa kesää!

Toukokuun puolivälissä saimme joukkoomme uutta osaamista, kun Saara Valtonen aloitti työt Lineassa. Saara valmistui viime vuonna Helsingin yliopistosta maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi pääaineenaan ympäristötaloustiede. Lopputyössään hän toteutti sähköautojen elinkaarikustannusanalyysin ja pohti henkilöautoliikenteen sähköistymisen vaikutuksia tieliikenteen päästöihin Suomessa.

Tällä hetkellä Saara opiskelee Aalto-yliopistossa maankäytön suunnittelua ja liikennetekniikkaa. Saaraa kiinnostaa, miten liikennejärjestelmäsuunnittelulla voidaan vastata erilaisiin ympäristökysymyksiin, kuten ilmastonmuutoksen hillintään.

”Erityisesti haluan olla mukana edistämässä kestävää liikkumista, esimerkiksi joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Lisäksi minua kiinnostavat uudet liikkumisen ratkaisut, kuten sähköautot ja autojen yhteiskäyttö. Liikennejärjestelmästä ei tule kestävää yksittäisillä toimenpiteillä, vaan meidän täytyy tarkastella sitä kokonaisuutena ja osana yhteiskunnallista kontekstia,” Saara toteaa.

Lineassa Saara työskentelee avustavana liikennesuunnittelijana moninaisissa liikenteen ja liikkumisen kehittämisprojekteissa.

Vapaa-ajalla Saaran saattaa löytää juoksulenkiltä tai vaihtoehtoisesti sohvan nurkasta hyvän kirjan ja teekupposen ääreltä.

Tervetuloa Lineaan, Saara!

Koronaviruspandemia on aiheuttanut koko Suomeen poikkeustilanteen, jossa koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä on hidastaa viruksen leviämistä. Linea pyrkii koko henkilöstönsä voimin osaltaan estämään viruksen leviämistä ja vähentämään tilanteen vaikutuksia asiakkaisiinsa, yhteistyökumppaneihinsa ja sidosryhmiinsä.

Toiminta jatkuu, etätyö ja -kokoukset käytössä

Linean ketterät toimintatavat nousivat entistä suurempaan arvoon nopeasti edenneessä poikkeustilanteessa, ja olemme säilyttäneet toimintakykymme. Olemme viranomaisohjeiden mukaisesti siirtyneet suosimaan etätöitä, ja vältämme kaikkea matkustamista. Moni meistä on tehnyt etätyötä esimerkiksi kerran viikossa jo useamman vuoden ajan, joten valmiutemme työskentelyyn kotoa käsin olivat jo valmiiksi hyvät.

Pidämme yhteyttä asiakkaisiimme ja toisiimme ensisijaisesti etäkokoustyökalujen ja puhelimen välityksellä. Työyhteisön tiimihenkeä vaalimme muun muassa virtuaalikahvituntien avulla.

Yhdessä eteenpäin

Pandemian ja poikkeustilanteen kesto ja vaikutukset ovat vaikeasti ennustettavissa. Henkilöstömme ja asiakkaidemme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää. On mahdollista, että viruksen eteneminen sekä viranomaisten toimenpiteet ja suositukset vaikuttavat palveluidemme toimittamiseen.

Teemme parhaamme, että negatiivisia vaikutuksia ei syntyisi, ja etsimme yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa vastuullisia ratkaisuja ja toimintatapoja kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.

Tiedotamme asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme pandemian vaikutusten tarkentuessa.

Pidetään huolta toisistamme!

Parhain terveisin,

linealaiset

Mikko Seila,
Toimitusjohtaja

Linea toteutti Väylävirastolle selvityksen kaupunkien välisestä saavutettavuudesta eri kulkutavoilla. Työssä tarkasteltiin Suomen eri alueiden ja keskusten saavutettavuutta ja niiden välisiä liikenneyhteyksiä.

Yhteysvälikohtaisten tarkastelujen lisäksi selvitys kuvaa suurimpien kaupunkiseutujen saavutettavuusvyöhykkeiden laajuutta ja kokoa väestömäärällä mitattuna, sekä kaupunkien välisiä vuorovaikutusverkostoja. Painotus on junayhteyksien tarkasteluissa, mutta mukana ovat myös muut kulkutavat. Selvityksessä on myös vertailtu toisiinsa eri kulkutapojen tarjoamaa saavutettavuutta ja keskinäistä kilpailukykyä eri yhteysväleillä.

Tavoitteena oli koota aineisto, joka auttaa arvioimaan ja vertailemaan infrastruktuurin ja joukkoliikenneyhteyksien tarjoamaa saavutettavuutta ja nopeuksia eri yhteysväleillä ja eri kulkutavoilla.

Selvitys pyrkii yhtenäisillä kriteereillä kuvaamaan, millaista saavutettavuutta liikennejärjestelmä tarjoaa eri alueille ja yhteysväleille. Samalla jäsennetään saavutettavuuteen vaikuttavia osatekijöitä: maantieteellistä etäisyyttä, tie- ja ratayhteyksien pituutta, väylien mahdollistamia nopeuksia sekä joukkoliikenteen aikataulujen tarjoamia matka-aikoja.

Selvitys pyrkii tarjoamaan valtakunnallisesti yhtenäisen nykytilakuvauksen, joka auttaa tarkempien yhteysväli- tai kulkutapakohtaisten jatkoselvitystarpeiden tunnistamista. Selvitys palvelee osaltaan myös tulevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimista.

Linea laati selvityksen yhdessä Gispositio Oy:n kanssa. Lisätietoja saavutettavuustarkasteluista antaa Sakari Somerpalo, sakari.somerpalo(at)linea.fi

Raportti on luettavissa Väylän sivuilta. Lue tarkempi projektikuvaus projekteja-sivuiltamme sekä tutustu Lineassa tehtäviin saavutettavuustarkasteluihin tästä.