Tervetuloa Linean uudistuneille verkkosivuille! Uudet, raikkaat ja selkeät sivut ovat entistä helppokäyttöisemmät ja käyttäjäystävällisemmät. Uudistuneilta verkkosivuilta löydät nopeasti tietoa Linean palveluista, henkilökunnasta, projekteista ja ajankohtaisista aiheista.

Keväällä liikennemäärät romahtivat monin paikoin Suomessa koronapandemian puhjetessa. Suuri syy tähän lienee pandemian hidastamiseksi annettu etätyösuositus, joka vähensi huomattavasti työmatkaliikennettä.

Lineassa tarkasteltiin tieliikenteen määrien kehitystä koronakriisin aikana Turun seudun liikennejärjestelmätyön tiimoilta. Tarkastelussa kävi ilmi, että myös Turun sisääntuloteillä liikennemäärät lähimpänä keskustaa romahtivat koronakeväänä, mutta kesällä määrät palautuivat normaalille tasolle. Syksyn tullen liikennemäärät nousivat jopa suuremmiksi kuin viime vuonna, mikä voi johtua joukkoliikenteen käytön vähenemisestä. Joukkoliikenteen käyttö on laskenut, koska osa ihmisistä välttää joukkoliikennettä koronan vuoksi.

Kuvaajissa alla on verrattu pääteiden liikenteen automaattisten mittausasemien keräämiä liikennemääriä alkuvuosien 2019 ja 2020 aikana.

Niin meillä Lineassa kuin monilla muillakin työpaikoilla siirryttiin maaliskuussa toimistolta kotikonttorille ja palaverit niin oman tiimin kuin asiakkaidenkin kanssa hoidettiin etäkokouksina. Lounasravintolat vaihtuivat kiireessä kokattuihin annoksiin kotikeittiössä, ja moni auttoi etäkoululaista tai keksi tekemistä päiväkodista kotiin jääneille oman työn ohella. Työt saatiin rullaamaan ja uusia projektejakin aloitettiin.

Poikkeuskevään jälkeen ajatus kesälomasta tuntuu erityisen hyvältä. Kun kodista tuli sekä työn että vapaa-ajan paikka, vaikka mökille tai naapurikaupunkiin reissaaminen tuntuu ihanan erikoiselta ja virkistävältä. Linean toimisto etäpisteineen sulkeutuu nyt toviksi, ja palaamme työn ääreen taas elokuun alussa.

Leppoisaa kesää!

Toukokuun puolivälissä saimme joukkoomme uutta osaamista, kun Saara Valtonen aloitti työt Lineassa. Saara valmistui viime vuonna Helsingin yliopistosta maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi pääaineenaan ympäristötaloustiede. Lopputyössään hän toteutti sähköautojen elinkaarikustannusanalyysin ja pohti henkilöautoliikenteen sähköistymisen vaikutuksia tieliikenteen päästöihin Suomessa.

Tällä hetkellä Saara opiskelee Aalto-yliopistossa maankäytön suunnittelua ja liikennetekniikkaa. Saaraa kiinnostaa, miten liikennejärjestelmäsuunnittelulla voidaan vastata erilaisiin ympäristökysymyksiin, kuten ilmastonmuutoksen hillintään.

”Erityisesti haluan olla mukana edistämässä kestävää liikkumista, esimerkiksi joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Lisäksi minua kiinnostavat uudet liikkumisen ratkaisut, kuten sähköautot ja autojen yhteiskäyttö. Liikennejärjestelmästä ei tule kestävää yksittäisillä toimenpiteillä, vaan meidän täytyy tarkastella sitä kokonaisuutena ja osana yhteiskunnallista kontekstia,” Saara toteaa.

Lineassa Saara työskentelee avustavana liikennesuunnittelijana moninaisissa liikenteen ja liikkumisen kehittämisprojekteissa.

Vapaa-ajalla Saaran saattaa löytää juoksulenkiltä tai vaihtoehtoisesti sohvan nurkasta hyvän kirjan ja teekupposen ääreltä.

Tervetuloa Lineaan, Saara!

Koronaviruspandemia on aiheuttanut koko Suomeen poikkeustilanteen, jossa koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä on hidastaa viruksen leviämistä. Linea pyrkii koko henkilöstönsä voimin osaltaan estämään viruksen leviämistä ja vähentämään tilanteen vaikutuksia asiakkaisiinsa, yhteistyökumppaneihinsa ja sidosryhmiinsä.

Toiminta jatkuu, etätyö ja -kokoukset käytössä

Linean ketterät toimintatavat nousivat entistä suurempaan arvoon nopeasti edenneessä poikkeustilanteessa, ja olemme säilyttäneet toimintakykymme. Olemme viranomaisohjeiden mukaisesti siirtyneet suosimaan etätöitä, ja vältämme kaikkea matkustamista. Moni meistä on tehnyt etätyötä esimerkiksi kerran viikossa jo useamman vuoden ajan, joten valmiutemme työskentelyyn kotoa käsin olivat jo valmiiksi hyvät.

Pidämme yhteyttä asiakkaisiimme ja toisiimme ensisijaisesti etäkokoustyökalujen ja puhelimen välityksellä. Työyhteisön tiimihenkeä vaalimme muun muassa virtuaalikahvituntien avulla.

Yhdessä eteenpäin

Pandemian ja poikkeustilanteen kesto ja vaikutukset ovat vaikeasti ennustettavissa. Henkilöstömme ja asiakkaidemme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää. On mahdollista, että viruksen eteneminen sekä viranomaisten toimenpiteet ja suositukset vaikuttavat palveluidemme toimittamiseen.

Teemme parhaamme, että negatiivisia vaikutuksia ei syntyisi, ja etsimme yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa vastuullisia ratkaisuja ja toimintatapoja kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.

Tiedotamme asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme pandemian vaikutusten tarkentuessa.

Pidetään huolta toisistamme!

Parhain terveisin,

linealaiset

Mikko Seila,
Toimitusjohtaja

Linea toteutti Väylävirastolle selvityksen kaupunkien välisestä saavutettavuudesta eri kulkutavoilla. Työssä tarkasteltiin Suomen eri alueiden ja keskusten saavutettavuutta ja niiden välisiä liikenneyhteyksiä.

Yhteysvälikohtaisten tarkastelujen lisäksi selvitys kuvaa suurimpien kaupunkiseutujen saavutettavuusvyöhykkeiden laajuutta ja kokoa väestömäärällä mitattuna, sekä kaupunkien välisiä vuorovaikutusverkostoja. Painotus on junayhteyksien tarkasteluissa, mutta mukana ovat myös muut kulkutavat. Selvityksessä on myös vertailtu toisiinsa eri kulkutapojen tarjoamaa saavutettavuutta ja keskinäistä kilpailukykyä eri yhteysväleillä.

Tavoitteena oli koota aineisto, joka auttaa arvioimaan ja vertailemaan infrastruktuurin ja joukkoliikenneyhteyksien tarjoamaa saavutettavuutta ja nopeuksia eri yhteysväleillä ja eri kulkutavoilla.

Selvitys pyrkii yhtenäisillä kriteereillä kuvaamaan, millaista saavutettavuutta liikennejärjestelmä tarjoaa eri alueille ja yhteysväleille. Samalla jäsennetään saavutettavuuteen vaikuttavia osatekijöitä: maantieteellistä etäisyyttä, tie- ja ratayhteyksien pituutta, väylien mahdollistamia nopeuksia sekä joukkoliikenteen aikataulujen tarjoamia matka-aikoja.

Selvitys pyrkii tarjoamaan valtakunnallisesti yhtenäisen nykytilakuvauksen, joka auttaa tarkempien yhteysväli- tai kulkutapakohtaisten jatkoselvitystarpeiden tunnistamista. Selvitys palvelee osaltaan myös tulevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimista.

Linea laati selvityksen yhdessä Gispositio Oy:n kanssa. Lisätietoja saavutettavuustarkasteluista antaa Sakari Somerpalo, sakari.somerpalo(at)linea.fi

Raportti on luettavissa Väylän sivuilta. Lue tarkempi projektikuvaus projekteja-sivuiltamme sekä tutustu Lineassa tehtäviin saavutettavuustarkasteluihin tästä.

Kuva ratapihalta Helsingistä. Kuvassa ajolankoja ja raiteita.

Pohjois-Savon maakuntaliitto isännöi tänä vuonna perinteisiä Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäiviä Kuopion Musiikkikeskuksella. Kaksipäiväisen tapahtumat teemat olivat tänä vuonna valtakunnallinen liikennepolitiikka murroksessa ja liikenteen ilmastotalkoot sekä tulevaisuuden liikkumispalvelut ja liikenne matkailun mahdollistajana. Keskustelua herättivät erityisesti Norjan valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta saatavat opit sekä liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamiseen liittyvät haasteet. Päivien esitykset ovat ladattavissa täältä.

Paikallisliikennepäivät järjestettiin tänä vuonna Vantaalla. Paikalle kokoontui syyskuussa noin 340 liikennealan ammattilaista ja päättäjää kuulemaan joukkoliikenteen edistämisen ajankohtaisimmista projekteista, kokemuksista sekä työkaluista. Mielenkiintoisia esityksiä nähtiin myös perinteisen liikennealan ulkopuolelta, aiheina muun muassa maksamisen tulevaisuus ja asiakkaan tuuppaaminen oikeaan suuntaan valintamuotoilun keinoin. Vuoden joukkoliikennehenkilöksi valittiin Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja ja Suomen Ilmastopaneelin jäsen Heikki Liimatainen eli @liikenneproffa Esitykset sekä kuvia tapahtumasta löytyy Paikallisliikenneliiton sivuilta täältä.

Tieliikenneturvallisuuden yhteistyöverkoston järjestämä seminaari ”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” kokosi alan asiantuntijoita kuulemaan erilaisista liikenneturvallisuutta edistävistä kokeiluista ja käytänteistä. Seminaarissa esiteltiin muun muassa viittä Traficomin myöntämää tieliikenneturvallisuuden valtionavustusta saanutta hanketta, jotka keskittyivät koulumatkojen turvallisuuteen. Tämän vuoden hakukierroksella painopistettä haluttiin siirtää nuorten liikenneturvallisuuteen. Seminaarissa kuultiin myös Helsingin historian suurimman katuremontin eli Hämeentien remontin onnistuneesta viestinnästä sekä myönteisen vuorovaikutuksen merkityksestä liikenteessä. Muita aiheita olivat tilastojen hyödyntäminen kuntien liikenneturvallisuustyössä sekä tieliikenteen lainsäädäntö liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Tilaisuuden materiaaleihin voi tutustua Traficomin sivuilla.

Vaasan kaupunki järjestää vuosittain kaupunkisuunnitteluseminaarin, jonka teemana tänä vuonna oli ympäristö ja yhteistyö. Seminaarissa haettiin vastauksia kysymyksiin, miten edistämme moniammatillista ja erityyppisten toimijoiden välistä yhteistyötä tavoitellessamme hiilineutraalia yhdyskuntaa, sekä iten pääsemme tavoitteista konkretiaan, jolla on myös vaikutusta. Seminaariin osallistui laaja joukko hallinto-organisaatioiden edustajia ja opiskelijoita. Linean Seppo Lampinen puhui seminaarissa rationaalisen suunnittelun rajoituksista otsikolla Tavoitteet ja vaikutukset liikennesuunnittelussa. Esitys sisälsi suppean katsauksen käsityksiin rationaalisesta suunnittelusta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja ongelmista sekä kytkentöjä näiden merkityksestä kaupunki- ja liikennesuunnittelussa.

Perinteiset Liikenne ja maankäyttö -päivät pidettiin taas Kuntatalossa Helsingissä. Osanottajalistalla oli tänä vuonna 177 nimeä. Kymmenet korkeatasoiset esitykset kartoittivat vanhaan tapaan liikenteen ja maankäytön suunnittelun maailman viimeaikaisia tapahtumia laidasta laitaan. Linean Seppo Lampinen piti esityksen aiheesta (Liikenne)suunnittelun lähtökohdat suunnitteluteoreettisesta näkökulmasta. Hän pohti esityksessä erityisesti sitä, miksi tarpeet ja ongelmat ohjaavat niin vahvasti liikennesuunnittelua, vaikka kumpikin käsite on sisällöllisesti varsin ongelmallinen, ja miten tarpeisiin ja ongelmiin perustuva tulokulma vaikuttaa suunnittelun sisältöön.

Osallistuminen aktiivisesti tapahtumiin tarjoaa linealaisille mahdollisuuden oppia uutta. Samalla tapahtumat ovat olennainen osa Linean vuorovaikutusta ja verkostoitumista uusien ja vanhojen asiakkaiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kuva, jossa busseja ja pyöräilijöitä Lahdessa

Liikenteen päästöjä vähennetään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön sekä kestävän autoilun lisäämisellä. Lineassa tehdään suunnitelmia kaikkien näiden liikennemuotojen kehittämiseksi.

Parhaillaan Lineassa kartoitetaan vähäpäästöisen liikenteen edistämismahdollisuuksia Päijät-Hämeessä. Projektissa muodostetaan toimenpideohjelma, joka ottaa mahdollisimman kattavasti huomioon erilaisten sekä liikkumista että tavarakuljetuksia koskevien toimien mahdollisuuden ja potentiaalin.

Ohjelman tavoitteena on osoittaa ratkaisuja suurempiin keskuksiin, taajamiin sekä haja-asutusalueelle, määrittää toimien toteutusvastuut ja ajoitus sekä tunnistaa toimien ympäristövaikutuksia ja kustannuksia.

Työssä muodostetaan myös käsitys mahdollisten toimien toteutettavuudesta ja toteutettavuuden aikajänteestä sekä päästövähennysten synnyn aikajänteestä. Linea tekee projektissa yhteistyötä Mobinet Oy:n ja Akordi Oy:n kanssa.

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Seppo Lampinen, etunimi.sukunimi@linea.fi.

Saavutettavuusanalyysin avulla tehty kartta esimerkkkinä työkalun käytöstä.

Saavutettavuusanalyysi on työkalu, jolla tutkitaan paikan tai palvelujen fyysistä saavuttavuutta esimerkiksi joukkoliikenteen, pyöräilyn tai henkilöautoilun näkökulmasta. Saavutettavuusanalyysin avulla voidaan vertailla esimerkiksi vaihtoehtoisia sijaintivaihtoehtoja etäisyyksien tai eri kulkutavoilla kuluvan matka-ajan perusteella. Linea Konsultit Oy toteuttaa asiakkailleen erilaisia saavutettavuustarkasteluja.

Päämääränä asiakkaalle olennaisin tieto

Erityyppisten kohteiden saavutettavuutta, matkavirtoja ja sijoittumista voidaan saavutettavuusanalyysin avulla tarkastella eri näkökulmista, jolloin asiakkaan kannalta olennaisin tieto saadaan esiin. Analyysien lähtötiedot vaihtelevat tarkastelun mukaan muutaman kohteen sijaintitiedoista tuhansiin reititettäviin matkoihin.

Lineassa käytetään saavutettavuustarkasteluissa ArcGIS Network Analyst -työkalua, jolla analysoitavat matkat saadaan reititettyä todellista tie- ja katuverkkoa pitkin pelkkien linnuntie-etäisyyksien sijaan. Työkalun avulla voidaan tarkastella esimerkiksi matka-aikavyöhykkeitä eri kulkutavoilla, luoda etäisyysvyöhykkeitä, etsiä optimaalisimmat reitit pisteiden välillä, optimoida kuljetusten reittejä ja löytää optimaalisimmat sijainnit tarkasteltaville kohteille. Lopputulokset esitetään selkeillä ja informatiivisilla kartoilla sekä kaavioilla.

Saavutettavuusanalyysin avulla voidaan esimerkiksi tarkastella matkailukohteiden saavutettavuutta, luoda nettikarttoja peruskoulujen kävelyetäisyysvyöhykkeistä, tutkia myymälän tai keskusvaraston optimaalisinta sijaintia sekä reitittää kodin ja työpaikan välisiä työmatkavirtoja taustatiedoksi joukkoliikenteen kehittäjille.

Lisätietoja saavutettavuustarkasteluista antaa projektipäällikkö Aleksi Krankka, etunimi.sukunimi@linea.fi.

Linealaiset Gentissä, Gentin linna, juna-asema, polkupyöriä

Huhtikuun lopulla teimme opintomatkan Belgiaan, jossa kohteeksi valikoitui maan pohjoisosassa sijaitseva Gent. Tutustuimme Gentin kaupunkiin kävelykierroksella, jonka aikana paikallinen opas tarinoi meille kaupungin historiasta, sen asukkaista, asumisesta, liikenteestä ja hieman taiteestakin.

Kaupungin historiallisessa keskustassa saimme tunnelmoida keskiaikaisilla kujilla sekä ällistellä mahtavaa kivikirkkoa ja muita vanhoja rakennuksia. Gentin kulta-aika sijoittuu 1000-luvun alkupuolelle, jolloin Gent oli Euroopan toiseksi suurin kaupunki, jopa Lontootakin suurempi. Nykyään Gent on runsaan 260 000 asukkaan kaupunki, jossa sijaitsee myös monitieteinen yliopisto. Gent kuuluu hollanninkieliseen Flanderiin alueeseen.

Belgialaiset tuntuvat olevan helposti lähestyttäviä, huumorintajuisia ja myös uteliaita: Useampaan otteeseen meiltä kyseltiin, mistä olemme kotoisin ja millaisella reissulla. Belgialaiset oluet, suklaat, vohvelit ja uppopaistetut perunat, joita muualla maailmassa kutsutaan ranskalaisiksi perunoiksi, tulivat tutuiksi monissa mukavissa kuppiloissa ja kahviloissa.

Liikenneuudistus elävöitti Gentin keskustaa

Muutamia vuosia sitten Gentissä toteutettiin suuri liikenneuudistus, jolla haluttiin lisätä kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta, vähentää autoliikennettä kaupungin keskustassa ja samalla elävöittää ja suojella kaupungin historiallista keskustaa. Autoilun rajoittaminen oli toteutettu läpiajokielloilla ja muuttamalla katutilaa oleskelutilaksi. Kaupunki on jaettu autoliikenteen näkökulmasta lohkoihin. Kunkin lohkon sisällä saa ajaa autolla, mutta jos haluaa matkustaa autolla toiseen lohkoon, on ajettava keskustan kehäkatujen kautta. Lohkojen reunoille on järjestetty pysäköintitilaa ja vaihdot joukkoliikenteeseen. Sektorirajojen ylittämistä valvotaan automaattisella kameravalvonnalla ja väärin ajamisesta seuraa automaattisesti sakkoa.

Pyöräily on monessa belgialaisessa kaupungissa suosittua, eikä Gent tee tässä poikkeusta. Gentin toimet pyöräilyn lisäämiseksi olivat selvästi toimineet, koska kaupungissa näkyi paljon pyöräilijöitä ja oppaamme mukaan gentiläiset pyöräilevät läpi vuoden. Pääsimme itsekin kokeilemaan pyöräilyä belgialaisittain, kun teimme retken Gentin naapurikaupunkiin Bruggeen ja sen lähiympäristöön. Matka Gentistä Bruggeen taittui mukavasti junalla, ja Bruggesta käsin pyöräilimme muun muassa pieneen Dammen kylään. Pyöräily sujui leppoisasti hyvin merkittyjä pyöräväyliä, kanaalinvarsia ja maalaisteitä pitkin. Kilometrejä kertyi mukavat parikymmentä ja saimme reittimme varrella katsella niin tuulimyllyjä, nostosiltoja kuin kanavasta nostettua kymmenen kilon karppiakin.

Suomalaisia esimerkkejä keskustan rauhoittamisesta

Tampereen Hämeenkadun rauhoittaminen autoilta

Turun keskustavisio (ei toistaiseksi toteutettu)

Seppo Lampinen

Liikennepolitiikan ja strategisen suunnittelun konkari Seppo Lampinen aloitti työt Lineassa maaliskuun alussa. Seppo on työskennellyt pitkään liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun tehtävissä sekä konsulttina että aikaisemmin julkishallinnossa. Hän on ollut mukana tekemässä niin liikennepoliittisia linjauksia ja strategioita tukevia selvityksiä kuin laajoja liikennejärjestelmäsuunnitelmiakin.

Viimeisimmäksi Seppo on vastannut liikennealan ylemmän amk-tutkinnon opetuksesta Hämeen ammattikorkeakoulussa, jossa hän jatkaa kesään 2019 saakka. Seppo toimi pitkään konsulttina omassa yrityksessään YY-Optimassa, jonka toiminta on nyt loppunut.

Liikennealassa Seppoa kiinnostaa sen moniulotteisuus. ”Ilmastotavoitteet vaativat muutoksia, jotka kytkeytyvät laajempiin kysymyksiin. Sen vuoksi myös liikenteen suunnittelu vaatii nimenomaan yhteiskuntatieteiden ymmärrystä. Liikenne ei ole irrallinen ilmiö eikä pelkkää tekniikkaa, vaan vahvasti sidoksissa yhteiskuntaan.”

Vapaa-ajallaan Seppo viihtyy pyörän selässä ja kaunokirjallisuuden parissa. Rakkaus lasketteluun vie miehen Alppien rinteille pari kertaa vuodessa.

Tervetuloa, Seppo!