Toukokuun puolivälissä saimme joukkoomme uutta osaamista, kun Saara Valtonen aloitti työt Lineassa. Saara valmistui viime vuonna Helsingin yliopistosta maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi pääaineenaan ympäristötaloustiede. Lopputyössään hän toteutti sähköautojen elinkaarikustannusanalyysin ja pohti henkilöautoliikenteen sähköistymisen vaikutuksia tieliikenteen päästöihin Suomessa.

Tällä hetkellä Saara opiskelee Aalto-yliopistossa maankäytön suunnittelua ja liikennetekniikkaa. Saaraa kiinnostaa, miten liikennejärjestelmäsuunnittelulla voidaan vastata erilaisiin ympäristökysymyksiin, kuten ilmastonmuutoksen hillintään.

”Erityisesti haluan olla mukana edistämässä kestävää liikkumista, esimerkiksi joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Lisäksi minua kiinnostavat uudet liikkumisen ratkaisut, kuten sähköautot ja autojen yhteiskäyttö. Liikennejärjestelmästä ei tule kestävää yksittäisillä toimenpiteillä, vaan meidän täytyy tarkastella sitä kokonaisuutena ja osana yhteiskunnallista kontekstia,” Saara toteaa.

Lineassa Saara työskentelee avustavana liikennesuunnittelijana moninaisissa liikenteen ja liikkumisen kehittämisprojekteissa.

Vapaa-ajalla Saaran saattaa löytää juoksulenkiltä tai vaihtoehtoisesti sohvan nurkasta hyvän kirjan ja teekupposen ääreltä.

Tervetuloa Lineaan, Saara!

Koronaviruspandemia on aiheuttanut koko Suomeen poikkeustilanteen, jossa koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä on hidastaa viruksen leviämistä. Linea pyrkii koko henkilöstönsä voimin osaltaan estämään viruksen leviämistä ja vähentämään tilanteen vaikutuksia asiakkaisiinsa, yhteistyökumppaneihinsa ja sidosryhmiinsä.

Toiminta jatkuu, etätyö ja -kokoukset käytössä

Linean ketterät toimintatavat nousivat entistä suurempaan arvoon nopeasti edenneessä poikkeustilanteessa, ja olemme säilyttäneet toimintakykymme. Olemme viranomaisohjeiden mukaisesti siirtyneet suosimaan etätöitä, ja vältämme kaikkea matkustamista. Moni meistä on tehnyt etätyötä esimerkiksi kerran viikossa jo useamman vuoden ajan, joten valmiutemme työskentelyyn kotoa käsin olivat jo valmiiksi hyvät.

Pidämme yhteyttä asiakkaisiimme ja toisiimme ensisijaisesti etäkokoustyökalujen ja puhelimen välityksellä. Työyhteisön tiimihenkeä vaalimme muun muassa virtuaalikahvituntien avulla.

Yhdessä eteenpäin

Pandemian ja poikkeustilanteen kesto ja vaikutukset ovat vaikeasti ennustettavissa. Henkilöstömme ja asiakkaidemme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää. On mahdollista, että viruksen eteneminen sekä viranomaisten toimenpiteet ja suositukset vaikuttavat palveluidemme toimittamiseen.

Teemme parhaamme, että negatiivisia vaikutuksia ei syntyisi, ja etsimme yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa vastuullisia ratkaisuja ja toimintatapoja kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.

Tiedotamme asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme pandemian vaikutusten tarkentuessa.

Pidetään huolta toisistamme!

Parhain terveisin,

linealaiset

Mikko Seila,
Toimitusjohtaja

Linea toteutti Väylävirastolle selvityksen kaupunkien välisestä saavutettavuudesta eri kulkutavoilla. Työssä tarkasteltiin Suomen eri alueiden ja keskusten saavutettavuutta ja niiden välisiä liikenneyhteyksiä.

Yhteysvälikohtaisten tarkastelujen lisäksi selvitys kuvaa suurimpien kaupunkiseutujen saavutettavuusvyöhykkeiden laajuutta ja kokoa väestömäärällä mitattuna, sekä kaupunkien välisiä vuorovaikutusverkostoja. Painotus on junayhteyksien tarkasteluissa, mutta mukana ovat myös muut kulkutavat. Selvityksessä on myös vertailtu toisiinsa eri kulkutapojen tarjoamaa saavutettavuutta ja keskinäistä kilpailukykyä eri yhteysväleillä.

Tavoitteena oli koota aineisto, joka auttaa arvioimaan ja vertailemaan infrastruktuurin ja joukkoliikenneyhteyksien tarjoamaa saavutettavuutta ja nopeuksia eri yhteysväleillä ja eri kulkutavoilla.

Selvitys pyrkii yhtenäisillä kriteereillä kuvaamaan, millaista saavutettavuutta liikennejärjestelmä tarjoaa eri alueille ja yhteysväleille. Samalla jäsennetään saavutettavuuteen vaikuttavia osatekijöitä: maantieteellistä etäisyyttä, tie- ja ratayhteyksien pituutta, väylien mahdollistamia nopeuksia sekä joukkoliikenteen aikataulujen tarjoamia matka-aikoja.

Selvitys pyrkii tarjoamaan valtakunnallisesti yhtenäisen nykytilakuvauksen, joka auttaa tarkempien yhteysväli- tai kulkutapakohtaisten jatkoselvitystarpeiden tunnistamista. Selvitys palvelee osaltaan myös tulevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimista.

Linea laati selvityksen yhdessä Gispositio Oy:n kanssa. Lisätietoja saavutettavuustarkasteluista antaa Sakari Somerpalo, sakari.somerpalo(at)linea.fi

Raportti on luettavissa Väylän sivuilta. Lue tarkempi projektikuvaus projekteja-sivuiltamme sekä tutustu Lineassa tehtäviin saavutettavuustarkasteluihin tästä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pohjois-Savon maakuntaliitto isännöi tänä vuonna perinteisiä Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäiviä Kuopion Musiikkikeskuksella. Kaksipäiväisen tapahtumat teemat olivat tänä vuonna valtakunnallinen liikennepolitiikka murroksessa ja liikenteen ilmastotalkoot sekä tulevaisuuden liikkumispalvelut ja liikenne matkailun mahdollistajana. Keskustelua herättivät erityisesti Norjan valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta saatavat opit sekä liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamiseen liittyvät haasteet. Päivien esitykset ovat ladattavissa täältä.

Paikallisliikennepäivät järjestettiin tänä vuonna Vantaalla. Paikalle kokoontui syyskuussa noin 340 liikennealan ammattilaista ja päättäjää kuulemaan joukkoliikenteen edistämisen ajankohtaisimmista projekteista, kokemuksista sekä työkaluista. Mielenkiintoisia esityksiä nähtiin myös perinteisen liikennealan ulkopuolelta, aiheina muun muassa maksamisen tulevaisuus ja asiakkaan tuuppaaminen oikeaan suuntaan valintamuotoilun keinoin. Vuoden joukkoliikennehenkilöksi valittiin Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja ja Suomen Ilmastopaneelin jäsen Heikki Liimatainen eli @liikenneproffa Esitykset sekä kuvia tapahtumasta löytyy Paikallisliikenneliiton sivuilta täältä.

Tieliikenneturvallisuuden yhteistyöverkoston järjestämä seminaari ”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” kokosi alan asiantuntijoita kuulemaan erilaisista liikenneturvallisuutta edistävistä kokeiluista ja käytänteistä. Seminaarissa esiteltiin muun muassa viittä Traficomin myöntämää tieliikenneturvallisuuden valtionavustusta saanutta hanketta, jotka keskittyivät koulumatkojen turvallisuuteen. Tämän vuoden hakukierroksella painopistettä haluttiin siirtää nuorten liikenneturvallisuuteen. Seminaarissa kuultiin myös Helsingin historian suurimman katuremontin eli Hämeentien remontin onnistuneesta viestinnästä sekä myönteisen vuorovaikutuksen merkityksestä liikenteessä. Muita aiheita olivat tilastojen hyödyntäminen kuntien liikenneturvallisuustyössä sekä tieliikenteen lainsäädäntö liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Tilaisuuden materiaaleihin voi tutustua Traficomin sivuilla.

Vaasan kaupunki järjestää vuosittain kaupunkisuunnitteluseminaarin, jonka teemana tänä vuonna oli ympäristö ja yhteistyö. Seminaarissa haettiin vastauksia kysymyksiin, miten edistämme moniammatillista ja erityyppisten toimijoiden välistä yhteistyötä tavoitellessamme hiilineutraalia yhdyskuntaa, sekä iten pääsemme tavoitteista konkretiaan, jolla on myös vaikutusta. Seminaariin osallistui laaja joukko hallinto-organisaatioiden edustajia ja opiskelijoita. Linean Seppo Lampinen puhui seminaarissa rationaalisen suunnittelun rajoituksista otsikolla Tavoitteet ja vaikutukset liikennesuunnittelussa. Esitys sisälsi suppean katsauksen käsityksiin rationaalisesta suunnittelusta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja ongelmista sekä kytkentöjä näiden merkityksestä kaupunki- ja liikennesuunnittelussa.

Perinteiset Liikenne ja maankäyttö -päivät pidettiin taas Kuntatalossa Helsingissä. Osanottajalistalla oli tänä vuonna 177 nimeä. Kymmenet korkeatasoiset esitykset kartoittivat vanhaan tapaan liikenteen ja maankäytön suunnittelun maailman viimeaikaisia tapahtumia laidasta laitaan. Linean Seppo Lampinen piti esityksen aiheesta (Liikenne)suunnittelun lähtökohdat suunnitteluteoreettisesta näkökulmasta. Hän pohti esityksessä erityisesti sitä, miksi tarpeet ja ongelmat ohjaavat niin vahvasti liikennesuunnittelua, vaikka kumpikin käsite on sisällöllisesti varsin ongelmallinen, ja miten tarpeisiin ja ongelmiin perustuva tulokulma vaikuttaa suunnittelun sisältöön.

Osallistuminen aktiivisesti tapahtumiin tarjoaa linealaisille mahdollisuuden oppia uutta. Samalla tapahtumat ovat olennainen osa Linean vuorovaikutusta ja verkostoitumista uusien ja vanhojen asiakkaiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa.