Liikenteen päästöjä vähennetään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön sekä kestävän autoilun lisäämisellä. Lineassa tehdään suunnitelmia kaikkien näiden liikennemuotojen kehittämiseksi.

Parhaillaan Lineassa kartoitetaan vähäpäästöisen liikenteen edistämismahdollisuuksia Päijät-Hämeessä. Projektissa muodostetaan toimenpideohjelma, joka ottaa mahdollisimman kattavasti huomioon erilaisten sekä liikkumista että tavarakuljetuksia koskevien toimien mahdollisuuden ja potentiaalin.

Ohjelman tavoitteena on osoittaa ratkaisuja suurempiin keskuksiin, taajamiin sekä haja-asutusalueelle, määrittää toimien toteutusvastuut ja ajoitus sekä tunnistaa toimien ympäristövaikutuksia ja kustannuksia.

Työssä muodostetaan myös käsitys mahdollisten toimien toteutettavuudesta ja toteutettavuuden aikajänteestä sekä päästövähennysten synnyn aikajänteestä. Linea tekee projektissa yhteistyötä Mobinet Oy:n ja Akordi Oy:n kanssa.

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Seppo Lampinen, etunimi.sukunimi@linea.fi.

 

Saavutettavuusanalyysi on työkalu, jolla tutkitaan paikan tai palvelujen fyysistä saavuttavuutta esimerkiksi joukkoliikenteen, pyöräilyn tai henkilöautoilun näkökulmasta. Saavutettavuusanalyysin avulla voidaan vertailla esimerkiksi vaihtoehtoisia sijaintivaihtoehtoja etäisyyksien tai eri kulkutavoilla kuluvan matka-ajan perusteella. Linea Konsultit Oy toteuttaa asiakkailleen erilaisia saavutettavuustarkasteluja.

Päämääränä asiakkaalle olennaisin tieto

Erityyppisten kohteiden saavutettavuutta, matkavirtoja ja sijoittumista voidaan saavutettavuusanalyysin avulla tarkastella eri näkökulmista, jolloin asiakkaan kannalta olennaisin tieto saadaan esiin. Analyysien lähtötiedot vaihtelevat tarkastelun mukaan muutaman kohteen sijaintitiedoista tuhansiin reititettäviin matkoihin.

Lineassa käytetään saavutettavuustarkasteluissa ArcGIS Network Analyst -työkalua, jolla analysoitavat matkat saadaan reititettyä todellista tie- ja katuverkkoa pitkin pelkkien linnuntie-etäisyyksien sijaan. Työkalun avulla voidaan tarkastella esimerkiksi matka-aikavyöhykkeitä eri kulkutavoilla, luoda etäisyysvyöhykkeitä, etsiä optimaalisimmat reitit pisteiden välillä, optimoida kuljetusten reittejä ja löytää optimaalisimmat sijainnit tarkasteltaville kohteille. Lopputulokset esitetään selkeillä ja informatiivisilla kartoilla sekä kaavioilla.

Saavutettavuusanalyysin avulla voidaan esimerkiksi tarkastella matkailukohteiden saavutettavuutta, luoda nettikarttoja peruskoulujen kävelyetäisyysvyöhykkeistä, tutkia myymälän tai keskusvaraston optimaalisinta sijaintia sekä reitittää kodin ja työpaikan välisiä työmatkavirtoja taustatiedoksi joukkoliikenteen kehittäjille.

Lisätietoja saavutettavuustarkasteluista antaa projektipäällikkö Aleksi Krankka, etunimi.sukunimi@linea.fi.

Huhtikuun lopulla teimme opintomatkan Belgiaan, jossa kohteeksi valikoitui maan pohjoisosassa sijaitseva Gent. Tutustuimme Gentin kaupunkiin kävelykierroksella, jonka aikana paikallinen opas tarinoi meille kaupungin historiasta, sen asukkaista, asumisesta, liikenteestä ja hieman taiteestakin.

Kaupungin historiallisessa keskustassa saimme tunnelmoida keskiaikaisilla kujilla sekä ällistellä mahtavaa kivikirkkoa ja muita vanhoja rakennuksia. Gentin kulta-aika sijoittuu 1000-luvun alkupuolelle, jolloin Gent oli Euroopan toiseksi suurin kaupunki, jopa Lontootakin suurempi. Nykyään Gent on runsaan 260 000 asukkaan kaupunki, jossa sijaitsee myös monitieteinen yliopisto. Gent kuuluu hollanninkieliseen Flanderiin alueeseen.

Belgialaiset tuntuvat olevan helposti lähestyttäviä, huumorintajuisia ja myös uteliaita: Useampaan otteeseen meiltä kyseltiin, mistä olemme kotoisin ja millaisella reissulla. Belgialaiset oluet, suklaat, vohvelit ja uppopaistetut perunat, joita muualla maailmassa kutsutaan ranskalaisiksi perunoiksi, tulivat tutuiksi monissa mukavissa kuppiloissa ja kahviloissa.

Liikenneuudistus elävöitti Gentin keskustaa

Muutamia vuosia sitten Gentissä toteutettiin suuri liikenneuudistus, jolla haluttiin lisätä kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta, vähentää autoliikennettä kaupungin keskustassa ja samalla elävöittää ja suojella kaupungin historiallista keskustaa. Autoilun rajoittaminen oli toteutettu läpiajokielloilla ja muuttamalla katutilaa oleskelutilaksi. Kaupunki on jaettu autoliikenteen näkökulmasta lohkoihin. Kunkin lohkon sisällä saa ajaa autolla, mutta jos haluaa matkustaa autolla toiseen lohkoon, on ajettava keskustan kehäkatujen kautta. Lohkojen reunoille on järjestetty pysäköintitilaa ja vaihdot joukkoliikenteeseen. Sektorirajojen ylittämistä valvotaan automaattisella kameravalvonnalla ja väärin ajamisesta seuraa automaattisesti sakkoa.

Pyöräily on monessa belgialaisessa kaupungissa suosittua, eikä Gent tee tässä poikkeusta. Gentin toimet pyöräilyn lisäämiseksi olivat selvästi toimineet, koska kaupungissa näkyi paljon pyöräilijöitä ja oppaamme mukaan gentiläiset pyöräilevät läpi vuoden. Pääsimme itsekin kokeilemaan pyöräilyä belgialaisittain, kun teimme retken Gentin naapurikaupunkiin Bruggeen ja sen lähiympäristöön. Matka Gentistä Bruggeen taittui mukavasti junalla, ja Bruggesta käsin pyöräilimme muun muassa pieneen Dammen kylään. Pyöräily sujui leppoisasti hyvin merkittyjä pyöräväyliä, kanaalinvarsia ja maalaisteitä pitkin. Kilometrejä kertyi mukavat parikymmentä ja saimme reittimme varrella katsella niin tuulimyllyjä, nostosiltoja kuin kanavasta nostettua kymmenen kilon karppiakin.

Suomalaisia esimerkkejä keskustan rauhoittamisesta

Tampereen Hämeenkadun rauhoittaminen autoilta

Turun keskustavisio (ei toistaiseksi toteutettu)

Liikennepolitiikan ja strategisen suunnittelun konkari Seppo Lampinen aloitti työt Lineassa maaliskuun alussa. Seppo on työskennellyt pitkään liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun tehtävissä sekä konsulttina että aikaisemmin julkishallinnossa. Hän on ollut mukana tekemässä niin liikennepoliittisia linjauksia ja strategioita tukevia selvityksiä kuin laajoja liikennejärjestelmäsuunnitelmiakin.

Viimeisimmäksi Seppo on vastannut liikennealan ylemmän amk-tutkinnon opetuksesta Hämeen ammattikorkeakoulussa, jossa hän jatkaa kesään 2019 saakka. Seppo toimi pitkään konsulttina omassa yrityksessään YY-Optimassa, jonka toiminta on nyt loppunut.

Liikennealassa Seppoa kiinnostaa sen moniulotteisuus. ”Ilmastotavoitteet vaativat muutoksia, jotka kytkeytyvät laajempiin kysymyksiin. Sen vuoksi myös liikenteen suunnittelu vaatii nimenomaan yhteiskuntatieteiden ymmärrystä. Liikenne ei ole irrallinen ilmiö eikä pelkkää tekniikkaa, vaan vahvasti sidoksissa yhteiskuntaan.”

Vapaa-ajallaan Seppo viihtyy pyörän selässä ja kaunokirjallisuuden parissa. Rakkaus lasketteluun vie miehen Alppien rinteille pari kertaa vuodessa.

Tervetuloa, Seppo!