Miten Satakunnassa tuetaan elinkeinoelämän kehitystä, helpotetaan ihmisten arkea, vähennetään liikenteen ilmastopäästöjä ja parannetaan liikenteen turvallisuutta? Mitkä ovat Satakunnan liikennejärjestelmän tärkeimpiä kehittämistoimia ja -hankkeita? Liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyössä pohditaan muun muassa näitä kysymyksiä. Linea toteuttaa päivityksen Satakuntaliiton ja Varsinais‐Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta.

Satakunnalle laadittiin vuonna 2015 liikennejärjestelmäsuunnitelma, jonka tavoitevuosi on 2035. Tämä suunnitelma päivitetään nyt siten, että se vastaa muuttunutta toimintaympäristöä, pian valmistuvaa valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa ja maakunnan muita kehittämislinjauksia. Linea Konsultit Oy toteuttaa päivitystyön projektipäällikkö Sakari Somerpalon johdolla.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma katsoo tulevaisuuteen

Liikennejärjestelmä on kokonaisuus, joka muodostuu

  • kaikki liikennemuodot kattavasta henkilö- ja tavaraliikenteestä,
  • liikennettä palvelevista liikenneverkoista ja liikennettä ohjaavista järjestelmistä,
  • erilaisista liikennepalveluista ja liikennevälineistä sekä
  • niitä palvelevasta tiedosta ja viestintäyhteyksistä.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma sisältää kehittämistoimenpiteet, jotka ovat tarpeellisia asukkaiden arjen liikkumisen, elinkeinoelämän kuljetuksien sekä alueen kilpailukyvyn kannalta. Suunnittelualueena on koko Satakunnan maakunta.

Suunnitelmassa määritellään yhteiset tavoitteet ja toimenpiteiden tärkeysjärjestys

Liikennejärjestelmäsuunnitelmaa päivitettäessä mietitään, miten liikennejärjestelmän ylläpidolla ja kehittämisellä tuetaan Satakunnan ja sen alueiden kehittymisedellytyksiä ja -tavoitteita. Työtä ohjaavat myös valtakunnalliset liikennepoliittiset linjaukset ja reunaehdot, joiden teemoja ovat muun muassa kestävä liikenne ja ilmastonmuutoksen torjunta, maan eri alueiden saavutettavuus sekä elinkeinojen tarpeet ja tehokkuus.

Työssä yhteensovitetaan alueellisia tavoitteita valtakunnallisten tavoitteiden ja suunnitelmien kanssa.  Työssä määritellään yhteiset tavoitteet maakunnan liikennejärjestelmän kehittämiselle ja yhteinen näkemys kehittämisen tärkeysjärjestyksestä. Päämääränä on saada kaikki toimijat yhdessä sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin ja valittujen kärkitoimenpiteiden edistämiseen.

Työ etenee tavoitteiden määrittelystä konkreettiseen suunnitelmaan

Kevään 2021 aikana analysoidaan maakunnan ja liikenteen kehitystrendejä ja tulevaisuudennäkymiä sekä määritellään liikennejärjestelmän kehittämistavoitteita ja -painotuksia. Loppukeväällä siirrytään laatimaan toimenpidesuunnitelmaa. Syksyllä esitellään suunnitelmaluonnosta ja pyydetään siitä lausuntoja. Satakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyö valmistuu vuoden 2022 alkuun mennessä.

Päivitystyö tehdään vuorovaikutuksessa alueen kuntien, valtion liikenneviranomaisten ja sidosryhmien kanssa. Linea järjesti maaliskuussa neljä etätyöpajaa, joissa koottiin osallistujien näkemyksiä Satakunnan liikennejärjestelmän tärkeimmistä kehityskohteista, haasteista ja niiden mahdollisista ratkaisuista. Työn ohjausryhmään kuuluu muun muassa maakuntaliiton, seutukuntien, valtion liikenneviranomaisten, satamien ja kauppakamarien edustajia.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Sakari Somerpalo, puh. 040 847 8282, sakari.somerpalo(at)linea.fi

Projektisihteeri Atte Mantila, puh. 0400 858 170, atte.mantila(at)linea.fi

Linean Seppo Lampinen pohtii Uudenmaan liiton tulevaisuuskirjassa kestävää liikkumista. Tulevaisuuskirja on kirjoitussarja, joka hahmottaa Uudenmaan tulevaisuutta 30 vuoden päähän.

”Kestävä liikkuminen” kuuluu itsestään selvänä liikenteen tavoitteisiin vuonna 2020. Mutta milloin liikennejärjestelmä on kestävä? Entä milloin yhteiskuntamme on kestävä? Mistä ilmiöistä voimme tunnistaa sen kestävyyden?

Lue koko artikkeli Uudenmaan liiton sivuilta.

Kiitämme yhteistyöstä kuluvana vuonna ja toivotamme rauhallista joulua ja menestystä vuodelle 2021.

Tuemme tänä vuonna joululahjoituksella Pelastakaa Lasten kotimaan työtä.

Joululahjoitusten turvin ehkäistään syrjäytymistä ja autetaan kotimaan vähävaraisia lapsiperheitä.

TRA on tärkein eurooppalainen liikenteen alan konferenssi, joka kattaa kaikki liikenteen ja liikkumisen muodot. TRA2020 oli määrä järjestää Helsingissä huhtikuussa 2020. TRA2020-konferenssia olivat järjestämässä ja isännöimässä liikenne- ja viestintäministeriö, Traficom, Väylä, Business Finland ja VTT yhdessä EU-komission kanssa. Koronapandemian vuoksi konferenssi muutettiin virtuaaliseksi ja toteutettiin webinaarien muodossa.

Linean viestintäasiantuntija Outi Vartiainen oli mukana konferenssin viestintätiimissä. Outi vastasi konferenssin englanninkielisen viestinnän kieliasusta ja monista markkinointisisällöistä, kuten uutiskirjeen teksteistä ja erilaisista esitteistä. Konferenssin verkkosivut ovat nähtävillä osoitteessa https://traconference.eu/

Tervetuloa Linean uudistuneille verkkosivuille! Uudet, raikkaat ja selkeät sivut ovat entistä helppokäyttöisemmät ja käyttäjäystävällisemmät. Uudistuneilta verkkosivuilta löydät nopeasti tietoa Linean palveluista, henkilökunnasta, projekteista ja ajankohtaisista aiheista.

Keväällä liikennemäärät romahtivat monin paikoin Suomessa koronapandemian puhjetessa. Suuri syy tähän lienee pandemian hidastamiseksi annettu etätyösuositus, joka vähensi huomattavasti työmatkaliikennettä.

Lineassa tarkasteltiin tieliikenteen määrien kehitystä koronakriisin aikana Turun seudun liikennejärjestelmätyön tiimoilta. Tarkastelussa kävi ilmi, että myös Turun sisääntuloteillä liikennemäärät lähimpänä keskustaa romahtivat koronakeväänä, mutta kesällä määrät palautuivat normaalille tasolle. Syksyn tullen liikennemäärät nousivat jopa suuremmiksi kuin viime vuonna, mikä voi johtua joukkoliikenteen käytön vähenemisestä. Joukkoliikenteen käyttö on laskenut, koska osa ihmisistä välttää joukkoliikennettä koronan vuoksi.

Kuvaajissa alla on verrattu pääteiden liikenteen automaattisten mittausasemien keräämiä liikennemääriä alkuvuosien 2019 ja 2020 aikana.

Niin meillä Lineassa kuin monilla muillakin työpaikoilla siirryttiin maaliskuussa toimistolta kotikonttorille ja palaverit niin oman tiimin kuin asiakkaidenkin kanssa hoidettiin etäkokouksina. Lounasravintolat vaihtuivat kiireessä kokattuihin annoksiin kotikeittiössä, ja moni auttoi etäkoululaista tai keksi tekemistä päiväkodista kotiin jääneille oman työn ohella. Työt saatiin rullaamaan ja uusia projektejakin aloitettiin.

Poikkeuskevään jälkeen ajatus kesälomasta tuntuu erityisen hyvältä. Kun kodista tuli sekä työn että vapaa-ajan paikka, vaikka mökille tai naapurikaupunkiin reissaaminen tuntuu ihanan erikoiselta ja virkistävältä. Linean toimisto etäpisteineen sulkeutuu nyt toviksi, ja palaamme työn ääreen taas elokuun alussa.

Leppoisaa kesää!

Toukokuun puolivälissä saimme joukkoomme uutta osaamista, kun Saara Valtonen aloitti työt Lineassa. Saara valmistui viime vuonna Helsingin yliopistosta maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi pääaineenaan ympäristötaloustiede. Lopputyössään hän toteutti sähköautojen elinkaarikustannusanalyysin ja pohti henkilöautoliikenteen sähköistymisen vaikutuksia tieliikenteen päästöihin Suomessa.

Tällä hetkellä Saara opiskelee Aalto-yliopistossa maankäytön suunnittelua ja liikennetekniikkaa. Saaraa kiinnostaa, miten liikennejärjestelmäsuunnittelulla voidaan vastata erilaisiin ympäristökysymyksiin, kuten ilmastonmuutoksen hillintään.

”Erityisesti haluan olla mukana edistämässä kestävää liikkumista, esimerkiksi joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Lisäksi minua kiinnostavat uudet liikkumisen ratkaisut, kuten sähköautot ja autojen yhteiskäyttö. Liikennejärjestelmästä ei tule kestävää yksittäisillä toimenpiteillä, vaan meidän täytyy tarkastella sitä kokonaisuutena ja osana yhteiskunnallista kontekstia,” Saara toteaa.

Lineassa Saara työskentelee avustavana liikennesuunnittelijana moninaisissa liikenteen ja liikkumisen kehittämisprojekteissa.

Vapaa-ajalla Saaran saattaa löytää juoksulenkiltä tai vaihtoehtoisesti sohvan nurkasta hyvän kirjan ja teekupposen ääreltä.

Tervetuloa Lineaan, Saara!

Koronaviruspandemia on aiheuttanut koko Suomeen poikkeustilanteen, jossa koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä on hidastaa viruksen leviämistä. Linea pyrkii koko henkilöstönsä voimin osaltaan estämään viruksen leviämistä ja vähentämään tilanteen vaikutuksia asiakkaisiinsa, yhteistyökumppaneihinsa ja sidosryhmiinsä.

Toiminta jatkuu, etätyö ja -kokoukset käytössä

Linean ketterät toimintatavat nousivat entistä suurempaan arvoon nopeasti edenneessä poikkeustilanteessa, ja olemme säilyttäneet toimintakykymme. Olemme viranomaisohjeiden mukaisesti siirtyneet suosimaan etätöitä, ja vältämme kaikkea matkustamista. Moni meistä on tehnyt etätyötä esimerkiksi kerran viikossa jo useamman vuoden ajan, joten valmiutemme työskentelyyn kotoa käsin olivat jo valmiiksi hyvät.

Pidämme yhteyttä asiakkaisiimme ja toisiimme ensisijaisesti etäkokoustyökalujen ja puhelimen välityksellä. Työyhteisön tiimihenkeä vaalimme muun muassa virtuaalikahvituntien avulla.

Yhdessä eteenpäin

Pandemian ja poikkeustilanteen kesto ja vaikutukset ovat vaikeasti ennustettavissa. Henkilöstömme ja asiakkaidemme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää. On mahdollista, että viruksen eteneminen sekä viranomaisten toimenpiteet ja suositukset vaikuttavat palveluidemme toimittamiseen.

Teemme parhaamme, että negatiivisia vaikutuksia ei syntyisi, ja etsimme yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa vastuullisia ratkaisuja ja toimintatapoja kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.

Tiedotamme asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme pandemian vaikutusten tarkentuessa.

Pidetään huolta toisistamme!

Parhain terveisin,

linealaiset

Mikko Seila,
Toimitusjohtaja

Linea toteutti Väylävirastolle selvityksen kaupunkien välisestä saavutettavuudesta eri kulkutavoilla. Työssä tarkasteltiin Suomen eri alueiden ja keskusten saavutettavuutta ja niiden välisiä liikenneyhteyksiä.

Yhteysvälikohtaisten tarkastelujen lisäksi selvitys kuvaa suurimpien kaupunkiseutujen saavutettavuusvyöhykkeiden laajuutta ja kokoa väestömäärällä mitattuna, sekä kaupunkien välisiä vuorovaikutusverkostoja. Painotus on junayhteyksien tarkasteluissa, mutta mukana ovat myös muut kulkutavat. Selvityksessä on myös vertailtu toisiinsa eri kulkutapojen tarjoamaa saavutettavuutta ja keskinäistä kilpailukykyä eri yhteysväleillä.

Tavoitteena oli koota aineisto, joka auttaa arvioimaan ja vertailemaan infrastruktuurin ja joukkoliikenneyhteyksien tarjoamaa saavutettavuutta ja nopeuksia eri yhteysväleillä ja eri kulkutavoilla.

Selvitys pyrkii yhtenäisillä kriteereillä kuvaamaan, millaista saavutettavuutta liikennejärjestelmä tarjoaa eri alueille ja yhteysväleille. Samalla jäsennetään saavutettavuuteen vaikuttavia osatekijöitä: maantieteellistä etäisyyttä, tie- ja ratayhteyksien pituutta, väylien mahdollistamia nopeuksia sekä joukkoliikenteen aikataulujen tarjoamia matka-aikoja.

Selvitys pyrkii tarjoamaan valtakunnallisesti yhtenäisen nykytilakuvauksen, joka auttaa tarkempien yhteysväli- tai kulkutapakohtaisten jatkoselvitystarpeiden tunnistamista. Selvitys palvelee osaltaan myös tulevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimista.

Linea laati selvityksen yhdessä Gispositio Oy:n kanssa. Lisätietoja saavutettavuustarkasteluista antaa Sakari Somerpalo, sakari.somerpalo(at)linea.fi

Raportti on luettavissa Väylän sivuilta. Lue tarkempi projektikuvaus projekteja-sivuiltamme sekä tutustu Lineassa tehtäviin saavutettavuustarkasteluihin tästä.

Kuva ratapihalta Helsingistä. Kuvassa ajolankoja ja raiteita.

Pohjois-Savon maakuntaliitto isännöi tänä vuonna perinteisiä Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäiviä Kuopion Musiikkikeskuksella. Kaksipäiväisen tapahtumat teemat olivat tänä vuonna valtakunnallinen liikennepolitiikka murroksessa ja liikenteen ilmastotalkoot sekä tulevaisuuden liikkumispalvelut ja liikenne matkailun mahdollistajana. Keskustelua herättivät erityisesti Norjan valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta saatavat opit sekä liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamiseen liittyvät haasteet. Päivien esitykset ovat ladattavissa täältä.

Paikallisliikennepäivät järjestettiin tänä vuonna Vantaalla. Paikalle kokoontui syyskuussa noin 340 liikennealan ammattilaista ja päättäjää kuulemaan joukkoliikenteen edistämisen ajankohtaisimmista projekteista, kokemuksista sekä työkaluista. Mielenkiintoisia esityksiä nähtiin myös perinteisen liikennealan ulkopuolelta, aiheina muun muassa maksamisen tulevaisuus ja asiakkaan tuuppaaminen oikeaan suuntaan valintamuotoilun keinoin. Vuoden joukkoliikennehenkilöksi valittiin Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja ja Suomen Ilmastopaneelin jäsen Heikki Liimatainen eli @liikenneproffa Esitykset sekä kuvia tapahtumasta löytyy Paikallisliikenneliiton sivuilta täältä.

Tieliikenneturvallisuuden yhteistyöverkoston järjestämä seminaari ”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” kokosi alan asiantuntijoita kuulemaan erilaisista liikenneturvallisuutta edistävistä kokeiluista ja käytänteistä. Seminaarissa esiteltiin muun muassa viittä Traficomin myöntämää tieliikenneturvallisuuden valtionavustusta saanutta hanketta, jotka keskittyivät koulumatkojen turvallisuuteen. Tämän vuoden hakukierroksella painopistettä haluttiin siirtää nuorten liikenneturvallisuuteen. Seminaarissa kuultiin myös Helsingin historian suurimman katuremontin eli Hämeentien remontin onnistuneesta viestinnästä sekä myönteisen vuorovaikutuksen merkityksestä liikenteessä. Muita aiheita olivat tilastojen hyödyntäminen kuntien liikenneturvallisuustyössä sekä tieliikenteen lainsäädäntö liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Tilaisuuden materiaaleihin voi tutustua Traficomin sivuilla.

Vaasan kaupunki järjestää vuosittain kaupunkisuunnitteluseminaarin, jonka teemana tänä vuonna oli ympäristö ja yhteistyö. Seminaarissa haettiin vastauksia kysymyksiin, miten edistämme moniammatillista ja erityyppisten toimijoiden välistä yhteistyötä tavoitellessamme hiilineutraalia yhdyskuntaa, sekä iten pääsemme tavoitteista konkretiaan, jolla on myös vaikutusta. Seminaariin osallistui laaja joukko hallinto-organisaatioiden edustajia ja opiskelijoita. Linean Seppo Lampinen puhui seminaarissa rationaalisen suunnittelun rajoituksista otsikolla Tavoitteet ja vaikutukset liikennesuunnittelussa. Esitys sisälsi suppean katsauksen käsityksiin rationaalisesta suunnittelusta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja ongelmista sekä kytkentöjä näiden merkityksestä kaupunki- ja liikennesuunnittelussa.

Perinteiset Liikenne ja maankäyttö -päivät pidettiin taas Kuntatalossa Helsingissä. Osanottajalistalla oli tänä vuonna 177 nimeä. Kymmenet korkeatasoiset esitykset kartoittivat vanhaan tapaan liikenteen ja maankäytön suunnittelun maailman viimeaikaisia tapahtumia laidasta laitaan. Linean Seppo Lampinen piti esityksen aiheesta (Liikenne)suunnittelun lähtökohdat suunnitteluteoreettisesta näkökulmasta. Hän pohti esityksessä erityisesti sitä, miksi tarpeet ja ongelmat ohjaavat niin vahvasti liikennesuunnittelua, vaikka kumpikin käsite on sisällöllisesti varsin ongelmallinen, ja miten tarpeisiin ja ongelmiin perustuva tulokulma vaikuttaa suunnittelun sisältöön.

Osallistuminen aktiivisesti tapahtumiin tarjoaa linealaisille mahdollisuuden oppia uutta. Samalla tapahtumat ovat olennainen osa Linean vuorovaikutusta ja verkostoitumista uusien ja vanhojen asiakkaiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Aleksin jouluvalot Helsingissä joulukuussa 2019