Miksi puolalaiset eivät pyöräile? – Linealaiset opintomatkalla kesäisen Puolan rannikolla

Kaupunkinäkymiä Gdanskissa ja Gdyniassa

Tänä vuonna opintomatkamme suuntautui Puolan rannikolle Gdanskiin ja Gdyniaan. Kaksipäiväisen retkemme aikana ehdimme tutustua molempiin kaupunkeihin ja oppia uutta niiden historiasta, tulevaisuudesta ja tietenkin liikennesuunnitelmista sekä -kulttuurista.

Gdynian kaupunki toivoo lisää pyöräilijöitä

Ensimmäisenä helteisenä matkapäivänämme pääsimme heti kokeilemaan kaupunkien välistä junayhteyttä, kun suuntasimme majapaikastamme Gdanskista vierailulle naapurikaupunkiin Gdyniaan. Junan ikkunasta saimme ihailla kaupunkimaisemia ja keväisten lehtimetsien vehreyttä.

Gdyniassa olimme sopineet vierailun kaupungin virastoon, jossa ystävälliset Pawel ja Ola esittelivät meille Gdynian kaupungin saavutuksia kestävän liikenteen edistämiseen liittyen. Saimme kuulla erilaisista EU-projekteista ja pyöräilynedistämiskampanjoista sekä tutustuimme myös muutama vuosi sitten uudistettuun liikenteenohjauskeskukseen, joka teki vaikutuksen reaaliaikaisine videokuvineen ja ruuhkamallinnusohjelmineen.

Liikenneaiheiden esittelyn jälkeen Pawel ja Ola johdattivat meidät kaupunkikävelylle. Vierailimme GdyniaInfoBoxissa, jossa pääsimme tutustumaan kaupunkikehityksen suunnitelmiin interaktiivisten kosketusnäyttöjen ja yksityiskohtaisen kaupunkipienoismallin kautta. Oppaamme johdattivat meidät myös satamaan ihmettelemään komeita purjelaivoja ja ihastelemaan maisemia pienelle kukkulalle, jolta laskeuduimme alas funikulaarin kyydissä. Loppupäiväksi hurautimme junalla paikalliseen turismin kehtoon Sopotiin, joka Gdanskin ja Gdynian kanssa yhdessä muodostaa kolmen kaupungin alueen (Trójmiasto).

Gdanskissa sekoittuvat eri kansallisuudet ja historialliset kerrostumat

Matkamme toisena päivänä tutustuimme Gdanskiin oppaan johdolla. Oppaallamme oli takataskussaan lukemattomia tarinoita, jotka kattoivat kaupungin salat pienistä yksityiskohdista rakennusten koristeellisissa julkisivuissa aina kuninkaiden vierailuihin ja poliittisiin suhmurointeihin saakka. Kuulimme Gdanskin tuhatvuotisesta historiasta keskiajalta nykypäivään: kaupungin synnystä, kehityksestä, tuhosta ja uudelleenrakennuksesta. Opimme sataman merkityksestä, merenkulkukansoista ja eri yhteiskuntaluokkien elosta kaupungissa. Gdanskia ovat historian saatossa asuttaneet ja hallinneet useat eri kansalaisuudet, joten hollantilaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset ovat kaikki osaltaan vaikuttaneet Gdanskin kaupungin kehitykseen ja ilmapiiriin.

Autoilu pitää pintansa Puolassa

Gdansk on kaunis, siisti ja mukavan kokoinen kaupunki. Keskusta on rauhoitettu kävelijöille ja pyöräilijöille, ja autoliikenne kiertää vanhan kaupungin ja kävelykeskustan. Autoistuminen on ollut Puolassa viime aikojen trendi, ja ruuhkat vaivaavat kävelykeskustan ulkopuolella myös Gdanskissa. Oppaamme mukaan puolalaisille auton omistaminen on etuoikeus ja statussymboli, joten puolalainen hankkii auton, jos taloudellinen tilanne vain suinkin antaa myöten.

Pyöräily ei sitä vastoin Puolassa ole kovin suosittua. Esimerkiksi Gdyniassa silmiin pistikin, että vaikka mahdollisuuksia pyöräilyyn oli parannettu viimeaikoina huimasti muun muassa uusien pyöräilykaistojen ja pyöräpysäköintien muodossa, pyöräilijät puuttuivat katukuvasta miltei täysin. Matkan jälkeen tunsimme hieman uudenlaista ylpeyttä oman kotikaupunkimme pyöräbaanasta ja kaupunkipyöristä, ja etenkin pyöräilevistä kaupunkilaisista.

Jaa