Osa linealaisista osallistui tänäkin vuonna leikkimieliseen Kilometrikisaan! Poljimme yhdessä lähes 8 000 kilometriä ja sijoituimme piensarjassa 140 joukkoon. Bensaa säästyi noin 550 litraa ja hiilidioksidipäästöjä noin 1 400 kg.

Kilometrikisan loppu ja auton vapaapäivä maanantaina 22.9. päättivät tänäkin vuonna Liikkujan viikon, joka on kansainvälinen tapahtuma. Suomessa tapahtumaa koordinoi Motiva Oy.

Liikkujan viikolla kannustetaan ihmisiä kiinnittämään huomiota omiin, arkisiin liikkumisvalintoihin ja niiden ympäristöön ja yhteiskuntaan kohdistuviin vaikutuksiin.

Vaikka Kilometrikisa ja Liikkujan viikko ovat päättyneet, me Lineassa aiomme jatkaa työmatkapyöräilyä ja pyrimme muutekin arjessamme tekemään kestäviä liikkumisvalintoja.

Moottoripyöräkorttiuudistuksen vaikutukset -tutkimus on julkaistu. Tutkimus perustuu tilastotietoihin sekä moottoripyöräilijöille, autokouluille ja ajokokeen vastaanottajille tehtyjen kyselyiden tuloksiin. Lisäksi tehtiin moottoripyöräilijöiden tyypittely pääkomponenttianalyysin avulla.

Trafin tilaama tutkimus on huomioitu laajasti mediassa esim. Ilta-Sanomissa, Iltalehdessä, Aamulehdessä, Turun Sanomissa, Etelä-Suomen Sanomissa, Talouselämässä, Kouvolan Sanomissa, Satakunnan kansassa sekä Kymen Sanomissa.

Tutkimuksen projektipäällikkönä toimi Annamari Ruonakoski ja projektisihteerinä Mikko Seila. Pääkomponenttianalyysin teki Jaana Martikainen ja muut tilastotarkastelut Atte Mantila.

Lisätietoja ja sähköinen raportti Trafin sivuilla.

(päivitetty 18.6.2014)

Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035 on valmistunut. Suunnitelma käsittelee maankäyttöä, asumista, liikennettä ja elinkeinojen teemoja laajana kokonaisuutena. Suunnittelualueeseen kuuluu kahdeksan kuntaa: Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti.

Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmän kehittämisestä on solmittu aiesopimus, johon alueen kunnat yksimielisesti sitoutuvat. Siinä määritellään liikennejärjestelmän pitkän aikavälin kehittämistavoitteet sekä tärkeimmät toimet vuosiksi 2014–2019. Sopimus allekirjoitettiin 18.6. Lohjan kaupungintalolla.

Linkki Uudenmaan liiton tiedotteeseen.

Lisätietoja suunnitelmasta ja sähköinen raportti Uudenmaan liiton sivuilla.

Linean toimintatapojen ulkoinen laatuauditointi suoritettiin 12.3.2014. RALA:n laatusertifikaattia suositeltiin jatkettavaksi.

Tutustu Linean laatujärjestelmän kuvaukseen.

liikenneturvallisuus

Ylä-Pirkanmaan liikenneturvallisuussuunnitelma valmistui joulukuussa 2013. Suunnitelma laadittiin laajassa yhteistyössä Juupajoen kunnan, Mänttä-Vilppulan kaupungin, Oriveden kaupungin, Ruoveden kunnan, Virtain kaupungin, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, Liikenneturvan ja poliisin kanssa.

Sähköiseen raporttiin pääset täältä. (Linkki Doriaan).

Urban Fabrics on Leo Kososen ja Suomen ympäristökeskuksen hanke, jonka tavoitteena on tuottaa uusi, kolmeen kaupunkijärjestelmään perustuva kaupunkimalli. Liikenneviraston ja ELY-keskusten tilaamassa Linean osatehtävässä selvitettiin pääteiden ja keskeisimpien katujen suunnittelu- ja toteuttamishistoriaa 1960-luvulta lähtien kolmen kaupunkijärjestelmän mallin kehittämistä varten. Jyväskylän, Kuopion, Lahden ja Oulun kaupunkien historiaselvitykset aineistoineen on koottu vapaasti käytettäväksi tänne.

Linea oli pääkonsulttina laatimassa tammikuussa 2014 valmistunutta Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Suunnitelman laadintaa on keskeisesti ohjannut palvelutasoajattelu: työn lähtökohdiksi määriteltiin maakunnassa tehtyjen matkojen kannalta tärkeimmät yhteysvälit ja kulkutavat, ja palvelutasotavoitteet ohjasivat kehittämistoimenpiteiden valintaa. Myös yhteistyö rinnalla edenneen maakuntakaavan kanssa oli tiivistä ja esimerkiksi maakuntakaavan maankäyttöratkaisuja arvioitiin liikennejärjestelmän ja liikkumisen näkökulmasta.

Sähköiseen raporttiin pääset täältä. (Raportti Päijät-Hämeen liiton sivuilla).

Olemme päivittäneet Linean liikkumisen ohjauksen suunnitelman.

Liikkumisen ohjauksella haluamme tukea ja kannustaa työntekijöitämme lisäämään ympäristön kannalta kestävien kulkutapojen käyttöä. Joukkoliikenteen lisäksi näitä ovat kävely ja pyöräily, joiden suosiminen edistää myös terveyttä ja ihmisen yleistä hyvinvointia. Muutokseen pyritään pehmeillä toimenpiteillä, kuten tiedottamisella, kampanjoilla, vaihtoehtojen tarjoamisella, saavutettavuuden parantamisella ja taloudellisilla houkuttimilla.

Tutustu suunnitelmaamme tarkemmin tästä.